Με το βλέμμα στραμμένο στις πολύπαθες χώρες που βγαίνουν από τον πόλεμο και τις φυσικές καταστροφές, καθώς και στις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2011 η Ετήσια Συνάντηση των Πρέσβεων Καλής Θελήσεως της UNESCO, στην έδρα της στο Παρίσι.
Τις εργασίες της Συνάντησης των Πρέσβεων Καλής Θελήσεως άνοιξε με την ομιλία της, η Γενική Διευθύντρια της UNESCO, κα Irina Bokova, η οποία έκανε πρώτα τον απολογισμό των πεπραγμένων της UNESCO κατά τη διάρκεια του 2010, και εν συνεχεία αναφέρθηκε διεξοδικά στα προγράμματα που θα θέσει σε εφαρμογή ο διεθνής οργανισμός μέσα στην νέα χρονιά. Όπως επεσήμανε η κα Bokova μέσα στο 2011 η UNESCO θα δώσει έμφαση και προτεραιότητα:
Σε προγράμματα ανθρωπιστικής βοήθειας στις χώρες που έχουν πληγεί από εμπόλεμες συγκρούσεις και φυσικές καταστροφές.
Σε προγράμματα ισότητας των δύο φύλων.
Στη διεύρυνση και συνέχιση του προγράμματος «Education For All».
Στη προώθηση πρωτοβουλιών της νεολαίας, των κοινωνικών δεσμεύσεων για την ειρήνη και την ανάπτυξη του διαλόγου.
Κατά τη διάρκεια των εργασιών έγινε εκτενής αναφορά στο 7ο Φόρουμ Νεολαίας, στη στρατηγική για τους νέους της Αφρικής, στα νέα μέσα επικοινωνίας και κοινωνικής δικτύωσης.
Εν συνέχεια οι Πρέσβεις Καλής Θελήσεως παρουσίασαν τη δράση τους για τη χρονιά που πέρασε και ανέπτυξαν τις προτάσεις τους σχετικά με την υλοποίηση των προγραμμάτων που ετέθησαν ως προτεραιότητα από την UNESCO.
Η κυρία Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη επεσήμανε τις άμεσες και αυξημένες ανάγκες για προστασία που έχουν οι γυναίκες και τα παιδιά στις χώρες που έχουν πληγεί από πολέμους: «Δεν μπορούμε, είπε, να χτίσουμε ειρηνικές κοινωνίες μέσα σε μια νύχτα, είμαστε όμως υποχρεωμένοι να προστατέψουμε τις γυναίκες και τα παιδιά που ζουν σε κοινωνίες βίας. Πρέπει όλοι να σταθούμε στο πλευρό τους, να θέσουμε σε λειτουργία κάθε φορέα και μηχανισμό που μπορεί να τους βοηθήσει. Το Διεθνές Ινστιτουτο Μελετών για την Ειρήνη που λειτουργεί στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, και το οποίο στηρίζω, θα μπορούσε μέσα από τις έρευνες του και το δίκτυο του να συμβάλλει σ’αυτό τον τομέα».
Όσον αφορά την προώθηση του προγράμματος «Εκπαίδευση για Όλους» (Εducation for All), η κυρία Βαρδινογιάννη υπογράμμισε: «Σύμφωνα με την “Education for All -Global Monitoring Report 2011” εξ αιτίας των εμπόλεμων συγκρούσεων τα δημόσια κονδύλια σε πολλές χώρες αντί για εκπαιδευτικούς εξυπηρετούν στρατιωτικούς σκοπούς. Αν και είναι πολύ δύσκολο εγχείρημα, πιστεύω ότι η UNESCO θα έπρεπε να προσπαθήσει να πιέσει περισσότερο τις κυβερνήσεις να αυξήσουν τα κονδύλια που διαθέτουν στην εκπαίδευση και να μειώσουν αυτά των πολεμικών εξοπλισμών. Και όλοι εμείς οι Πρέσβεις Καλής Θελήσεως θα πρέπει να συμβάλλουμε σ’αυτή την προσπάθεια, ενώ παράλληλα μπορούμε να αναλάβουμε πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης και διοργάνωσης φιλανθρωπικών εκδηλώσεων, των οποίων τα έσοδα θα διαθέσουμε στην UNESCO για την υλοποίηση του προγράμματος «Education For All». Ακόμα κι αν μπορούσε η διεθνής κοινότητα να συγκεντρώσει τα 16 δις δολλάρια που χρειάζονται για την ολοκλήρωση αυτού του προγράμματος, δηλαδή όλα τα παιδιά του κόσμου να πάνε στο δημοτικό σχολείο, θα έπρεπε να υπάρχει ένας ειδικός διεθνής φορέας –ακόμα και μέσα από τους κόλπους της UNESCO- για να συντονίζει, να παρακολουθεί και να ρυθμίζει την επένδυση αυτών των χρημάτων ώστε να διοχετεύονται αποκλειστικά και μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς σε κάθε γωνιά της γης, εξαλείφοντας οποιαδήποτε αμφιβολία της κοινής γνώμης για την τελική κατάληξη αυτών των χρημάτων».
Κλείνοντας την ομιλία της η κυρία Βαρδινογιάννη έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη καθυστέρηση υλοποίησης των ανθρωπιστικών προγραμμάτων εξ αιτίας της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης: «Η παγκόσμια οικονομική κρίση δεν επηρεάζει μόνο τις αναπτυσσόμενες αλλά και τις αναπτυγμένες χώρες. Γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες μιας κοινωνικής αναταραχής και ανασφάλειας, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική, καθώς και εκδηλώσεων εγκληματικότητας, βίας, ρατσισμού και ξενοφοβίας, που προκαλούν φόβο και απομόνωση στις καρδιές των ανθρώπων. Στις ανεπτυγμένες κοινωνίες οι ανθρωπιστικές καμπάνιες θα μπορούσαν να έχουν μεγαλύτερη απήχηση αν οι άνθρωποι δεν ήταν τόσο απορροφημένοι στα προσωπικά τους προβλήματα, γεγονός που τους κάνει αδιάφορους για τα προβλήματα των αναπτυσσόμενων χωρών. Ο λόγος που δεν υλοποιήθηκαν ακόμα οι Αναπτυξιακοί στόχοι του ΟΗΕ για τη χιλιετία, δεν είναι μόνο η έλλειψη κονδυλίων αλλά και η έλλειψη κοινωνικής και κατ’επέκτασιν πολιτικής βούλησης. Γιατί αν δεν υπάρχει κοινωνική πίεση, οι κυβερνήσεις μπορεί να παραβλέψουν κάποια ζητήματα. Για να στηρίξουν οι ανεπτυγμένες χώρες τις αναπτυσσόμενες θα πρέπει και οι πρώτες να στηριχθούν κοινωνικά. Τα προγράμματα βασικής εκπαίδευσης της UNESCO και οι αρχές που περνάνε μέσα από αυτά μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά, τους αυριανούς πολίτες του κόσμου, να αναπτύξουν σκέψεις και συμπεριφορές διαφορετικές , ενώ ταυτόχρονα να συμβάλλουν και στην ευαισθητοποίηση των γονιών τους. Ίσως η UNESCO θα μπορούσε να ζητήσει από τις κυβερνήσεις των χωρών μελών της να καθιερώσουν ένα μάθημα στα δημοτικά σχολεία αποκλειστικά για τη διδασκαλία των βασικών αρχών της UNESCO. Αυτό το μάθημα θα μπορούσε να αποτελέσει μια εισαγωγή σε αξίες όπως είναι η ειρήνη, η φιλία, ο σεβασμός προς τη φύση, την πολιτιστική κληρονομία, τις διαφορετικές παραδόσεις των λαών. Είναι πολύ πιθανόν τα Υπουργεία Παιδείας των χωρών-μελών της UNESCO να συμφωνήσουν στη καθιέρωση ενός κοινού στα σχολεία μαθήματος για τις ανθρωπιστικές αξίες. Αλλά κι εμείς ως Πρέσβεις Καλής Θελήσεως θα μπορούσαμε να επισκεπτόμαστε τα σχολεία κατά τη διάρκεια αυτού του μαθήματος και να μιλάμε στα παιδιά τους δασκάλους και τους γονείς για τα ιδεώδη της UNESCO».
Μετά το πέρας της Συνάντησης η κυρία Βαρδινογιάννη δήλωσε : «Βασική μου τοποθέτηση είναι να μην επιτρέψουμε στην παγκόσμια οικονομική κρίση να γίνει η αιτία ή το άλλοθι στις κυβερνήσεις των αναπτυγμένων χωρών για να θέσουν τα ανθρωπιστικά θέματα σε δεύτερη μοίρα. Καμία οικονομική κρίση δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνουμε λιγότερο ανθρώπινοι».